Noras leggvarmere

Noras leggvarmere

Noras leggvarmere

Materialer:

  • Rundp 40 cm nr 3,5
  • Heklekrok nr 3,5
  • 2 nøster 3 tr. Strikkegarn fra Rauma farge 164 (farge 1), 1 nøste 3 tr. Strikkegarn fra Rauma farge 249 (farge 2), 1 nøste 3 tr. Strikkegarn fra Rauma farge 128 (farge 3) eller din yndlingsfarge

Størrelse: passer alle

 

Leggvarmeren

Legg opp 75 m med farge 1 og str rundt 22 cm. Sy inn trådene og damp lett. Dette er for at det skal bli lettere å lage resten.

 

Heklet kant

  1. Du starter med hempene:

Start nede på leggvarmeren med farge 2 og hekle opp 1 m. Deretter hekler du slik: *3 luftm, fest med 1 fastm under en hel maske i strikketøyet* (nå hekler du oppover). Gjenta fra * til * hele veien opp til toppen. Du fester hempene i hver tredje maske.

  1. Så i fortsettelsen av hempene hekler du kanten rundt på toppen av leggvarmeren slik: Hekle staver i hver maske hele veien rundt til det gjenstår 20 m igjen til starten av stavene. Da hekler du en hempekant ned langs leggvarmeren på samme måte som på andre siden.

 

 

Strikket kant i perlestrikk nederst

Plukk eller strikk opp ca 52 masker rundt leggvarmeren med farge 2, men ikke mellom hemperadene.

Strikk 8 omg perlestrikk fram og tilbake.

Fest trådene pent.

 

Snorer

Ta en tråd farge 1 og en tråd farge 3 ca 4 meter og tvinn så du får en fast snor.

Fest snoren på leggvarmeren og beregn ut fra antall hemper hvor mange hemper du skal ha mellom hvert «kryss». Dersom snoren blir for lang justerer du det etter ønsket lengde til slutt.

Lykke til 🙂

Skriv ut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *