Tovede fintøfler

Materialer:

  • Rundp 40 cm nr 6
  • Settpinner nr 6tovede-fintofler
  • 3 nøster Fritidsgarn fra Sandnes Garn, din yndlingsfarge

 

Damestørrelse: 37-39

 

Foten

Legg opp 42 m på p nr 6 og strikk fram og tilbake i glattstrikk 31 pinner.

 

På pinne nr 32 begynner du å strikke rundt. Midt foran er nå også midten av fletten.

Flettemønsteret begynner samtidig slik:

(Tips: Sett en sikkerhetsnål i masken før flettemønsteret begynner for å holde kontroll på omgangene.)

  1. Sett de 4 m før midten på hjelpepinne (la de være på forsiden av arb). Strikk de neste 4 m r. Så strikker du maskene fra hjelpepinnen r. Fortsett så med glattstrikk rundt omg.
  2. Glattstrikk
  3. Glattstrikk
  4. Glattstrikk

Disse 4 omg gjentas 9 ganger, MEN den 9. gangen strikkes kun p 1, og på denne p feller du 2 m jevnt fordelt så du har 40 m når du kommer til starten av neste omg.

 

Del arb i 4 på settpinner med 10 m på hver pinne og fell over 3 omg slik:

  1. Str 2 m, 2 m sm. Dette gjentas omg rundt.
  2. Str 1 m, 2 m sm. Dette gjentas omg rundt.
  3. Str 2 m sm. Dette gjentas omg rundt

Trekk en tråd gjennom de resterende maskene.

 

 

Kanten rundt ankelen

Plukk opp ca 60 m rundt kanten øverst på tøffelen. For best resultat plukker man opp nye masker med egen tråd i hver m i 2. «rad».

Str 7 p fram og tilbake med 1 r og 1 vr.

 

Felling med i-chord

(Start fra rettsiden)

  1. Str opp 2 ekstra m i 1. m, og strikk deretter denne (= 3 m i stedet for 1 på høyre p).
  2. Sett disse 3 m tilbake på venstre p.
  3. Str 2 m i glattstrikk, så 2 m sm (bak pinnen)
  4. Sett 3 m tilbake på venstre p og gjenta dette til du har felt av alle maskene.
  5. På slutten tilpasser du maskeantallet så fellingen blir pen.

 

Sy tøflene pent sammen bak og fest trådene.

 

Toving

Jeg har prøvd meg fram med ulike måter å tove på. Det beste resultatet fikk jeg med 45 minutter på 40 grader. Prøv deg fram, og husk at jo mer friksjon, jo mer toving.

 

Lykke til 🙂

Skriv ut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *