Linns hetteskjerf i Sterk fra Du Store Alpakka

Materialer:img_20161009_182908

  • Rundp 40 cm nr 4
  • 8 nøster Sterk fra Du store Alpakka, Gullgul  (eller burgunderrød farge 832)
  • Pelskant for å ha rundt hetten

Strikkefasthet: 21m = 10 cm

Lengde på skjerf ca 103 cm, bredde på skjerf ca. 23 cm.

 

Hetten:

Legg opp 70 m på p nr 4 og strikk 32 cm glattstrikk.

Sett m på hjelpepinne (eller tråd) og strikk et stykke til på samme måte.

Maskene som er satt på hjelpepinne (tråd) blir midt bak.

 

Montering av hetten:

  1. Hekle sammen m midt bak på hetten eller mask sammen så du får en pen søm.
  2. Sy hetten sammen på toppen.

Plukk så opp 1 m i hver m nederst på hetten. (Hvis du har hektet av 1. maske i starten av hver omg, plukker du fra neste rad for å få nok masker.)

Du skal ha maks 76 masker i bredden på skjerfet, dette tilpasser du med å øke eller felle på 1 omg som strikkes i glattstrikk.

Str vrangbordkant med 1 r og 1 vr 3 cm.

 

Skjerf:

Del så arb i to midt bak. Pass på at det blir likt antall m på hver skjerfdel.

 

Strikk vrangbord 1r, 1 vr annen hver maske i hele bredden. Strikk hver del 100 cm.

Sy inn trådene og damp hetteskjerfet lett.

 

Montering av pelskant:

Legg pelskanten med rettsiden mot vrangsiden på hetten og sy den på langt ut mot kanten. Snu så hetten og sy pelskanten på andre siden uten at sømmen vises.

Lykke til 🙂

Skriv ut

4 kommentarer til «Linns hetteskjerf i Sterk fra Du Store Alpakka»

  1. Kjempefint det hetteskjerfet. Trur eg må strikke det.

    1. Så hyggelig at du liker det. Håper å se ditt hvis du strikker det 🙂

  2. Hvor mange masker skal settes på hjelpepinne?

    1. Hei. Du setter alle maskene (70) på hjelpepinne/ tråd mens du strikker neste stykke. Midt bak betyr at stykkene monteres sammen midt bak fra toppen av hetten og ned etterpå.
      Lykke til 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *