Olaugs genser i Tweed fra Sandnes Garn

img_20160627_214711Størrelse M/L

Lengde: Ca 70 cm fra halskant

Brystvidde: Ca 49 cm (98)

Ermelengde: Ca 50 cm

Strikkefasthet: 14 m på p nr. 5 = 10 cm

Materialer:

  • Rundp nr 5 og 5,5
  • 5 nøster Tweed fra Sandnes Garn, farge 1044, 2 nøster Mohair Luxe fra Lang Yarns, farge orange (man kan helt fint velge et annet mohairgarn)

 

Bolen:

  • Legg opp 146 m med to tråder mohair på p nr. 5,5 og strikk rundt i glattstrikk 5 cm.
  • Bytt til Tweed og p nr 5 og strikk videre rundt til du har strikket 17 cm med Tweed.
  • Deretter strikker du 5 omg med en tråd Tweed og en tråd mohair.
  • Strikk 30 cm med Tweed.

Hel deles arbeidet i to (73 + 73 m) til for- og bakstykke slik: Sett 73 m på egen tråd til senere og start med første del (begge delene er like). Begge stykkene strikkes fram og tilbake.

  • Strikk 2 p med Tweed
  • Strikk 1 p med enkel tråd mohair

Gjenta disse to punktene til du har 3 striper med mohair.

  • Strikk 14 cm med tweed

Felling: Bytt til p nr. 5,5 og to tråder mohair. Start fra rettsiden og strikk 1 p rett. Fell så maskene rett av fra vrangsiden. (Det blir en rille på rettsiden.)

 

Strikk det andre stykket likt.

 

Ermer:

Ermene strikkes ovenfra og ned og fram og tilbake.

  • Legg opp 14 m med to tråder mohair på p nr. 5,5.
  • Strikk 1 p rett tilbake
  • Start på rettsiden av arbeidet og bytt til Tweed og p nr. 5. (Nå har arb 1 rille på rettsiden)
  • Strikk til arb måler 13 cm
  • Legg opp 27 m i hver side og fortsett glattstrikk (du har nå 68 m)
  • Strikk 5 cm og start felling

Felling: Str 2 m sm etter den første masken på pinnen og 2 m sm før den siste m på pinnen

Gjenta denne måten å felle på hver 6. p til du har 40 masker igjen på p.

  • Strikk til arb måler 46 cm fra der du la opp de ekstra maskene.
  • Bytt til to tråder mohair og strikk 5 p. (Her bruker du p nr. 5)
  • Fell av med 1 p rett fra vrangsiden.

 

Montering:

NB: Skulderdelene monteres til slutt

  • Sy inn trådene og damp delene lett.
  • Sy ermesømmene fra undersidene på ermene før du monterer dem på genseren.
  • Fest ermet med sikkerhetsnål midt under og i begge «hakkene» der skulderdelen begynner og sy i ermet. (Dette er for at det skal bli lettere å treffe riktig mtp skuldrene)
  • Beregn skulderdelene likt på hver side og sy dem pent på øverst på for- og bakstykke.

 

 

Lykke til 🙂

Skriv ut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *